dilluns, 4 de maig del 2020

RECOMANACIONS P5. Setmana 4 de maig

HOLAAAAA DOFINS!! 

Com esteu?  Desitgem que seguiu amb molts ànims, salut, moltes ganes de divertir-vos i d'aprendre cada dia una mica més.
Aquesta setmana hem començat el mes de MAIG.  I per començar  bé aquest mes, qui vol llegir la DITA del mes?

Què vol dir aquesta dita?  Podeu deixar un comentari al final d'aquesta entrada del blog amb les vostres respostes.

CONCURS DE RODOLINS

Primer de tot, sabeu què és un rodolí?
Un rodolí són dues frases curtes que rimen, és a dir, que hi ha dues paraules que acaben amb els mateixos sons, com passa amb la dita del mes de maig que hem vist abans (MAIG - RAIG)
Aquí teniu un vídeo amb exemples de rodolins:



BUSQUEM PARAULES QUE RIMEN:
Podeu practicar una mica buscant les paraules que rimen en aquesta activitat: heu de buscar i arrossegar amb el ratolí les imatges de les paraules que sonen igual i després escriure les lletres que falten.
Trieu l'opció que us vagi millor: fer l'activitat on-line i enviar-me les respostes des de la mateixa pàgina, escriure en paper les respostes o fer l'activitat de forma oral.




RODOLINS AMB EL NOSTRE NOM
Ara que tenim pràctica amb les rimes, us toca a vosaltres! Farem un rodolí amb el nostre NOM.
Per començar a pensar paraules que rimen primer fem un llistat de paraules personals que sonin semblants al nostre nom.  Poden pensar paraules que: acabin com el nostre nom, quines coses ens agraden més? quins són els nostres menjars preferits? etc
Després escollim una o dues paraules de la nostra llista personal.  Piquem les paraules i ens serà mes fàcil amb el ritme trobar el lloc on han de sonar les paraules semblants.
ADAPTACIÓ: famílies, depenent del nivell de lectoescriptura de cada infant, adaptarem aquesta feina, des de l'escriptura espontània del nen/a i després ajudar si cal (si s'oblida algunes lletres o ajunta les paraules) a deixar-li un model perquè el pugui tenir com a referent.

EXEMPLES DE RODOLINS:
QUAN ÉS DE NIT
EL DAVID SE'N VA AL LLIT.

TOTS ELS DILLUNS LA SÍLVIA
FEINES DIVERTIDES ENVIA.

CADA DIA LA PAULA
AJUDA A PARAR LA TAULA.

Per acabar, escriu en un full el teu rodolí i després el podeu decorar o fer-li un dibuix.  Esperem que ens envieu els vostres rodolins per així poder fer un llibre amb tots els de la classe dels dofins!

DEIXA ENTRAR LA PRIMAVERA A CASA

Ara que ja fa una mica que ha arribat la PRIMAVERA, tots els camps han florit i al voltant de les flors voletegen tos els insectes típics d'aquesta estació com ara marietes, papallones, abelles...
- Els insectes ens esperen!  Compta quants insectes hi ha a cada requadre:

Grafia-nombre insectes, una ficha interactiva de silviaxicola
liveworksheets.com



Aquesta activitat la podeu fer on-line i enviar-la des de la mateixa pàgina de l'activitat, o si preferiu podeu escriure les respostes en un full o fer-la de manera oral.  Trieu l'opció que s'adapti millor!


Amb aquestes pluges primaverals, les granotes han aparegut: mira i escolta la cançó LES GRANOTES FAN FESTA MAJOR.




Torneu a escoltar la cançó i podeu cantar i ballar movent els braços per marcar aguts i greus: aixeca els braços quan el "croac" és agut i abaixa'ls quan és greu.

UNA MICA DE GRAFISME

Per practicar una mica, en una safata amb sorra, cafè, sucre, farina... intenta fer els traços de la imatge.
Després, si tens l'opció, imprimeix la imatge, o bé demana que un adult et faci aquests traços en un full;  primer els resseguim amb el dit, hi posem a sobre pedretes, trossets de paper... Després repassa-ho amb la tècnica que prefereixis (llapis, retoladors, pintura, aquarel·la, etc)

PENSEM UNA MICA MÉS

Sou capaços de resoldre aquests reptes?


EXPERIMENT: JUGUEM AMB LES OMBRES

Us proposem una activitat amb moltes possibilitats d'aprenentatge a través del treball de les ombres.  És una activitat senzilla i on els infants gaudeixen a través de l'experimentació, l'expressió i el coneixement del cos i els materials proposats.
Què necessitem?:
- una tela blanca o paret clara
- un focus de llum (per exemple, una llanterna)
Una bona manera de començar el treball de les ombres és aprofitar l'estona que podeu sortir al carrer o al pati per fer jocs amb les ombres: trepitjar les ombres dels arbres, atrapar la nostra pròpia ombra o la d'algun familiar, observar la nostra ombra i veure com canvia amb els nostres moviments, diferenciar l'ombra de l'adult, més gran, i la dels nens i les nenes, més petita...

Un cop a casa, podem mirar aquest vídeo com a mostra del que es pot arribar a fer amb les ombres de les pròpies mans:



Després, que comenci l'espectacle!
A les fosques i només amb el focus de llum enfocant una tela o paret blanca, explorarem amb les mans fent formes lliures.  Podem aprofitar per representar un colom que és molt senzill, creuant les mans agafades pel dit gruixut.  A continuació comprovarem que si apropem i allunyem les mans de la tela o del focus, l'ombra és diferent, varia.

A continuació, us deixem diferents models d'ombres que us permetran crear gran nombre d'animals creuant els dits amb habilitat:

Si us animeu, podeu:

  • Crear/inventar noves figures
  • Representar petits contes amb els diferents animals
  • Afegir diàlegs entre els diferents personatges
Les conclusions que podem extreure de l'experiment són:
- Les ombres poden ser de diferents formes i mides segons la proximitat
- Les ombres són negres, no es veuen ni els ulls ni la cara...
- A través del nostre cos no hi passa la llum, és un cos opac, fa ombra i per això la veiem de color negre.
Si mireu l'enllaç de la CARPETA DEL CONTE, hi trobareu la llegenda de Sant Jordi feta amb ombres creada pel nostre company de classe Àxel i la seva germana, us recomanem que hi feu una ullada (està més avall, en aquesta mateixa entrada)

També podeu mirar aquest d'"Una mà de contes":



Us animeu a fer el vostre conte?

EL JOC DE LA PILOTA

Un joc per a fer una mica d'exercici tot jugant en família:


Com es juga?
Primer tireu el dau i compteu quantes caselles heu d'avançar.  Cliqueu sobre la casella que us ha tocat: llegiu i feu el que us digui.  Després podeu col·locar la vostra fitxa sobre la casella.

ENGLISH

Gràcies a totes per enviar-nos els vostres vídeos! I també moltes gràcies a les mares i pares que us han ajudat preguntant-vos "How's the weather?". Hem muntat aquest vídeo amb les vostres aportacions. Ho heu fet genial, famílies!


Ara repassarem el conte "Brown bear, brown bear, what do you see?".  Ja el coneixeu, així que mireu-lo ben atentament perquè en aquesta versió hi surt un personatge nou, que no tenim al conte de l'escola; digueu-li a la família quin és l'animal nou, que ells no ho saben:



Anem a practicar (ull, funciona amb navegadors chrome i safari; si no en disposeu, simplement feu que els nens i les nenes diguin el nom de cada personatge en anglès, teniu com a referència el vídeo d'aquí dalt).

Brown bear, una ficha interactiva de JoanaP
liveworksheets.com

Ara jugarem amb la sort: tenim una ruleta amb colors i una altra amb el nom dels animals.
1. Gira la ruleta clicant al centre, a on diu "SPIN": quin color t'ha sortit?   Apunta-ho.
2. Gira la ruleta dels animals.  Quin animal t'ha sortit?  Apunta-ho.
Ara dibuixa i escriu l'animal que t'ha sortit, com en aquests exemples:
THERE IS A _____________(color) _____________ (animal)


 Digues tota la frase en veu alta i envia-li  a la Joana P.:
- o bé una foto del teu dibuix
- o bé un vídeo teu on surtis amb el teu dibuix dient la frase "There is a..." (Nota: "There is" es pronuncia aproximadament com /der is/.  )

LA CARPETA DEL CONTE A CASA

Aquí estan organitzats els contes tan bonics que ens esteu explicant els nens i les nenes de la classe dels dofins.  Us animo que em continueu enviant contes per fer encara més gran aquesta carpeta, sobretot els nens i les nenes que encara no ho han fet!


I aquí un vídeo amb un recull de les manualitats i dracs que heu fet.  Heu aconseguit que malgrat aquest any hagi estat un Sant Jordi diferent, sigui una molt bonica diada!  A més, esteu fets uns i unes ARTISTES!


BONA SETMANA, DOFINS!

8 comentaris:

  1. Hola Silvia. Un raig es la llum ca surt del sol. Al maig ja sol molta astona. Acesta es la meva resposta. Núria Linares.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Núria! Doncs si el maig és un mes que fa sol però també que plou força, la dita vol dir que cada dia pot ser que caiguin unes quantes gotes.

      Elimina
  2. Hola,Silvia.Pel maig cada dia un raig significa que comença a fer calor i l´estiu és a prop. Petonets, Queralt.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Queralt! Doncs si, l'estiu ja està molt a prop però com encara estem a la primavera plou força. La dita vol dir que cada dia pot ser que caiguin unes quantes gotes, uns quants raigs d'aigua.

      Elimina
  3. Hola Silvia! Pel maig cada dia un raig vol dir que plou molt.Laia Uclés.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Laia! Molt bé!! dons si la dita vol dir això;)

      Elimina
  4. Hola Silvia! Vol dir que possiblament cada dia plou una mica.
    Berta

    ResponElimina
  5. Hola Berta! Molt bé! La dita vol dir això, com el temps que està fent avui;).

    ResponElimina